שיווק באינטרנט הוא שיווק לאנשים כמו כל דרך שיווק אחרת, ומטרתו היחידה היא מכירה. במאמר זה נבין את דרכי החשיבה של שלושה גורמים: הלקוח, מנוע החיפוש ואנחנו וכך נבין כיצד אנחנו ניגשים לשיווק אפקטיבי דרך האינטרנט.
שיווק באינטרנט הוא מונח שכולנו כבר מכירים.
הוא פה כבר הרבה זמן ולכולנו ברור שלהיות במקום גבוה בגוגל, משמעו במקרים רבים למכור יותר, ושניתן אם עושים את זה נכון, להצליח מאוד באמצעותו.
גם כנראה שאתם כבר יודעים כי שמעתם הרבה מאוד פעמים על- איך לעשות שיווק באינטרנט, איך לקבל לייקים בפייסבוק, איך להיות ראשון בגוגל ועוד כל מיני טיפים ונוסחאות, הדבר שבטוח הבנתם מכל הנושא, שאין פה נוסחת קסם.
היתרונות של שיווק באמצעות האינטרנט- הוא מדיד, מדויק, זול, קל להגיע לקהל באופן יחסי. אבל , את זה אנחנו כבר יודעים מזמן! איך עושים את זה כמו שצריך, איך ניגשים לזה ואיך מתמודדים עם כל החידושים כשיש גם עבודה להתרכז בה? זו השאלה.
ננסה לתת כלים בסיסיים לעשות זאת, ולהסביר מעט על המחשבה כשניגשים לשיווק דיגיטלי, וכך נראה גם ששיווק דיגיטלי הוא שיווק לאנשים ועובד באותה צורה כמו כל שיווק אחר.
נפרט על שלושה גורמים בדרך ומה האינטרסים שלהם, כך נבין כיצד אנחנו יכולים לנצל אותם לטובתנו-
כיצד הקהל שלך חושב, כיצד גוגל חושב וכן גם כיצד אנחנו חושבים (הכוונה אנחנו יכולה להיות לחברת שיווק דיגיטלי כמו SocialValley או לכם מנהלי השיווק של החברה שלכם).
הקהל שלך- הלקוח הפוטנציאלי שלך יכול להימצא במספר שלבים בתהליך הרכישה. נפרט על שלושה שלבים עיקריים:
-הוא יכול להימצא במצב שכרגע הוא לא מעוניין, אך הוא יכול להיות מעוניין בהמשך. במצב כזה שיווק באינטרנט צריך לזהות את הקהל הנכון שבאמת יכול להיות מעוניין בהמשך, ליצור לו היכרות והזדהות עם המותג, בעיקר בתור מותג שנותן ערך למשתמש. איך עושים את זה? מעבירים את המסר במתחמי האינטרנט בהם הוא נמצא. התוכן שאנחנו מייצרים צריך להיות רלוונטי לצרכי היומיום שלו, המותג צריך להופיע, הרבה, כך שברור מה הערך שהוא יקבל כשיום אחד יעלה לו הצורך המדובר. יש ציטוט של מוביל דעה בתחום השיווק באינטרנט שאומר “אם אתה לא מגיע למצב שאתה מציק לגולשים כנראה שאתה לא מפרסם בצורה טובה מספיק”. בעוד שאני מסכים איתו חלקית יש כאן תובנה מעניינת, לאנשים לוקח מספר רב של חשיפות למותג כדי ליצור היכרות והזדהות איתו, לכן מודעות למותג, BRAND AWARENESS, היא תהליך שלוקח זמן וכולנו יודעים למה היא כל כך חשובה.
–מצב לקראת הרכישה שבו הוא בוחן כדי ללמוד את הנושא: אם זה מחירים, מושגים רלוונטים, איך לבצע בצורה טובה, לאילו חברות לפנות וכו’. כאן נשתמש בתוכן שיעניין אותו במצב הזה של לקראת רכישה. כמובן שהתוכן צריך להיות נקי מפרסומות וניסיונות לדחוף למכירה אבל בהחלט לכוון את המבקר לפיתרון שלך. שני משפטים שבטח שמעתם בעבר- שיווק באינטרנט באמצעות תוכן הולך רק לגדול בעתיד, וכבר לא מספיק לבצע שיווק באמצעות תוכן אלא שיווק באמצעות תוכן שנותן ערך (inbound marketing) . אם נתפוס את הלקוח בשלב שלקראת הרכישה ונבצע את ההמרה לרכישה בצורה הנכונה, נוכל להגיע לעוד מעוניינים במוצר או השירות שלנו.
–מצב בו הוא מוכן לרכישה, שיווק באינטרנט ללקוח שכבר מעוניין לקנות יתבצע בדרך יותר ישירה כמובן. אנחנו רוצים להבין איזו מילה הוא יחפש בגוגל כדי למצוא מוצרים או שירותים כמו שלנו, ולהגיע אל הלקוח ה”חם” עם המסר הכי טוב. בנוסף, אנחנו רוצים שברגע שהוא נוחת אצלנו שיישאר ויקנה, כך שדרך האתר אנחנו צריכים להעביר את המסר הנכון שלשמו הוא הגיע. אנחנו רוצים להיות נוכחים באתרים שיפנו לקוח מעוניין אלינו. אנחנו רוצים להיות בתת המודע שלו, וכאן אנחנו חוזרים להתחלה- מודעות למותג שלנו, בכך שהוא כבר מכיר אותנו או שחברים שלו מאות תחום עניין מכירים אותנו, ויגידו לו לפנות אלינו.
כיצד גוגל (ומנועי החיפוש בכלל) חושב
לגוגל יש המון פרמטרים שקובעים מה יוצג עבור שאילתות החיפוש. היום לא לכל משתמש גם יוצגו אותן התוצאות.
הדבר החשוב שעלינו להבין, לאחר שהבנו שהופעה בגוגל בצורה בנכונה יכולה כמובן להגדיל לנו את המכירות דרך האינטרנט, הוא שגוגל מחפש לתת את התוצאות האיכותיות ביותר והמענה הטוב ביותר לשאילתות החיפוש שלו. גוגל מחפש לתת ערך לגולשים עבור כל שאילתה שתוקלד, ולכן קידום אתרים אורגני צריך ללכת בדיוק על מתן הערך הזה, כאשר אנחנו מבינים למי אנחנו נותנים אותו ומתי כך שניתן יהיה להגיע לרכישה.
כיצד אנחנו חושבים (מנהלי השיווק או חברת השיווק באינטרנט בה אתם משתמשים):
באמצעות שיווק באינטרנט אנחנו רוצים להגיע לכמה שיותר רכישות ולהגיע לROI הכי גבוה. בסוף, אנחנו רוצים להרוויח, להגדיל את מאגר הלקוחות (הכמובן מרוצים) שלנו, למכור יותר. זה נכון שזה נראה מובן מאליו, אך לפעמים אנשים נוטים לפספס את המטרה של כל מהלכי השיווק באינטרנט ולהתמקד בדברים הלא חשובים.
לכן, חשוב לנו, מנהלי השיווק או חברת השיווק הדיגיטלי לבנות אסטרטגיית שיווק באינטרנט שתעזור לכם להבין את הלקוח, איפה הוא נמצא, מה הוא מחפש, מה עושים בכל שלב, באילו כלים משתמשים, אילו רשתות, המסר שלנו, ועוד ועוד.
חשוב לנו להבין שלפעמים אנחנו מתאמצים סתם כדי להיות ראשונים בגוגל תחת מילה שאולי רלוונטית לסקטור העסקי שלנו אך הקונים הפוטנציאליים שלנו בכלל מחפשים מילים אחרות ומי שמגיע לאתר שלנו אלו מתחרים או סטודנטים לתחום שלנו, לצורך העניין. להבין שלייקים לדף הפייסבוק זה נחמד אבל לפעמים אין לכך הרבה חשיבות חוץ ממספר יפה, ששיתופים יכולים להיראות על ידי אנשים אבל בכלל לא על ידי אנשים שיכולים לרכוש מאיתנו בעתיד, שזה נחמד שיש לנו כמה מאמרים אבל התוכן לא איכותי או האתר לא מוביל לרכישה ואין מעקב ושיפור יחס ההמרה. שיווק באינטרנט בצורה נכונה, על פי המתודולוגיה של SocialValley לפחות צריך להיות מוכוון מכירות ורווחים (או במקרה של עמותות מטרות אחרות אבל הבנתם את הרעיון), ותו לא.