כך תהפכו למנהלים טובים יותר בעזרת Google Data Studio

הדו”חות האנליטים הם ה-WAZE האסטרטגי שלנו, באמצעותם אפשר לדעת האם המסלול שהגדרנו נכון ומוביל אותנו ליעדנו או שהגיע הזמן לעצור ולחשב מסלול מחדש. מעבר למעקב השוטף, מנהלי שיווק ודיגיטל בארגוני B2B חייבים להפיק דוחות אנליטים מקיפים לפחות אחת לחודש בכדי לוודא שהאסטרטגיה השיווקית פועלת כמתוכנן. אז איך מערכת ה-Data Studio (דאטה סטודיו) מסייעת לנו יותר מכלי ניהול דו”חות אחר?

למה דווקא Data Studio (דאטה סטודיו)?

רובנו מפיקים היום דוחות באמצעות תוכנת Excel או מצגת PowerPoint. הבעיה המרכזית בכלים הללו היא שבכל פעם שאנחנו רוצים לעדכן את הנתונים אנחנו צריכים להזין את מספרים מחדש וגרוע מכך – באופן ידני.

כל עוד מדובר בעדכון קטן של כמה ספרות זה עוד נסבל, אבל אם מדובר בהצלבת נתונים מכמה מערכות שונות כגון: Facebook Ad Manager, Google Ads, גוגל אנליטקס, מערכת הפרסום של לינקדאין, מערכות דיוור ועוד? כאן זה כבר מתחיל להסתבך ואף לגרום לטעויות שיכולות לשנות לחלוטין את התמונה.

מזל שהשנה היא 2018 וגוגל החליטה להנגיש לכולנו את הכלי הנהדר דאטה סטודיו שבאמצעותו הכל הרבה יותר פשוט וקל לתפעול. מהיום כבר לא צריך לקושש מידע מכל פלטפורמה בנפרד, לעשות צילומי מסך ולהזין את המידע באופן ידני, באמצעות הדאטה סטודיו כל המידע מועבר ונשמר באופן אוטומטי ישירות לדו”ח שיצרנו ומוצג באופן ויזואלי מרהיב. באמצעות הדאטה סטודיו נוכל גם לחסוך זמן עבודה יקר, גם לשמור על נראות מרשימה והכי חשוב, לקבל מידע מדויק בלי לפספס שום פסיק או חלילה לעשות טעות קריטית בחישוב.

לפני שמתחילים

מדריכים טכניים לבניית דו”חות באמצעות מערכת ה-Data Studio ניתן למצוא בשפע (הנה קישור לאחד כזה) ולכן לא נכנס לנושא התפעולי. במאמר שלפניכם נתמקד באסטרטגיה ונסביר כיצד מתכננים דו”ח אפקטיבי, כזה שיגרום לכל המנהלים בחברה לטפוח לכם על השכם ולהגיד “שאפו!”.

אז איך בונים דו”ח אפקטיבי שיהפוך אתכם למנהלים טובים יותר?

  1. תכנון מקדים עושה 70% מהעבודה

כמו כל דבר בחיים, תכנון זה שם המשחק. דאטה סטודיו הוא כלי עם מספר עצום של פונקציונאליות ולכן קל מאוד להתפזר בתוכו וזאת בדיוק הסיבה שבגללה צריך להתמקד.

השלב הראשון הוא לחלק את הדו”ח למספר חלקים. ממש כמו במצגת PowerPoint, בדאטה סטודיו אפשר להוסיף מספר בלתי מוגבל של שקפים כך שכל שקף ירכז בתוכו מידע רלוונטי אחר. אם אתם מנהלי שיווק או מנהלי דיגיטל, חלוקת השקפים לפי כלים ופלטפורמות שיווקיות יכולה לעשות סדר, לדוגמה: שקף 1 – נתוני כניסות לאתר מאנליטיקס, שקף 2 – נתוני הדפים העסקיים מהרשתות החברתיות, שקף 3 – תוצאות קמפיינים PPC, הכנסות מול הוצאות (ROI) וכו’.

תכננו מראש אילו נתונים ברצונכם להציג וכך תחסכו זמן יקר בבניית הדו”ח בשלבים מאוחרים יותר.

  1. השורה הראשונה היא השורה התחתונה

היום יותר מתמיד זמן הקשב והריכוז שלנו נמוך מאי פעם. דמיינו מנכ”ל, סמנכ”ל כספים או מנהל שירות לקוחות שיושב לצידכם בישיבה ואתם מתחילים לדבר על PPC, CPM ו-CTR,  קרוב לוודאי שאחרי 5 דקות כבר תאבדו אותם לטובת קריאת מיילים והודעות WhatsApp. לכן לפני הכל פתחו בשורה התחתונה – שקף ראשון עם 5 עד 10 נקודות מרכזיות שאותן אתם רוצים לשים בקדמת הבמה, נתונים שכולם יצליחו להבין ולהתחבר אליהם בקלות. לאחר שכולם מאופסים אפשר להתחיל ולצלול לתוך הדו”ח עצמו.

נקודה זו חשובה על אחת כמה וכמה אם הדו”ח נשלח במייל ישירות למנכ”ל או למנהל אחר, ללא שקף השורה התחתונה הם יאבדו את הסבלנות ובעיקר יבינו את מה שהם רוצים להבין ולא את מה שאתם רוצים שיבינו.

  1. גרפים וטבלאות זה לא מספיק

מערכת הדאטה סטודיו מאפשרת לכם לבחור את אופן הצגת הנתונים: טבלאות, גרפים, פאי ועוד, לכן חשוב לבחור את התצוגה המתאימה ביותר לכל נתון ונתון, כזו שתאיר אותו באופן הטוב ביותר. יחד עם זאת, גרפים וטבלאות ללא הסבר נלווה הם לרוב חסרי משמעות למי שאינו בקיא בנתונים ולכן חשוב מאוד לרשום מתחת לכל גרף או טבלה משפט מפתח שבו תופיע הנקודה המרכזית שאותה אתם מעוניינים להדגיש.

לדוגמה – אם הצגתם טבלת מגוגל אנליטיקס עם כל המקורות שהגיעו לאתר החברה, כדאי לרשום מתחת לטבלה האם נרשמה עלייה בנתונים מחודש קודם או האם יש מקור חדש ומעניין שכדאי לשים עליו דגש.

  1. אל תתפתו, סננו מידע לא רלוונטי

הפיצ’ר המרכזי ביותר בדאטה סטודיו הוא היכולת להתממשק למגוון רחב של מקורות מידע כגון גוגל אנליטיקס, פייסבוק אד מנג’ר, לינקדאין, גוגל אדוורדס ועוד רבים בטובים ומתוכם לשאוב כמעט כל בדל מידע קיים. לכן, כשאתם מתכננים אילו נתונים להציג בדו”ח בחרו רק את אלה שישרתו את המטרה שלכם והימנעו מלשתף מידע רב שעלול להקשות על הבנת הנתונים.

לדוגמה – אם בחרתם להציג טבלה עם נתוני קמפיינים מפייסבוק, מספיק שתציגו את שם הקמפיין, מספר החשיפות, מספר הקלקות, CTR, עלות להקלקה/תוצאה וסך עלות הקמפיין הכללית, כל מידע נוסף עלול לסבך אתכם ובעיקר את מי שקורא את הדוח.

טיפ – לפני שאתם מתחילים לעבוד חשוב לזכור שחלק מהמקורות כגון פייסבוק ולינקדאין אינם מתחברים באופן אוטומטי למערכת ולצורך כך יש להוסיף כלים בתשלום מתוך הדאטה סטודיו כמו Supermetrics for data studio שיעשו בעבורכם את עבודת החיבור. מומלץ לחבר את הדו”ח לכל מקורות המידע שברשותכם טרם ההקמה בכדי ששליפת הנתונים כבר תהיה זמינים עבורכם.

  1. עיצוב, עיצוב, עיצוב:

החלק המאתגר והמורכב ביותר הוא בניית הדו”ח הראשון ובמרכזו עיצוב התבניות, שם נדרש רוב המאמץ התפעולי ולאחר מכן זה כבר משחק ילדים. החברים בגוגל יודעים שלא כולנו אוהבים להתעסק בעיצוב אז הם עשו לנו חיים קלים והכינו מספר טמפלטים חינמיים מוכנים להורדה שתוכלו באמצעותם להתחיל לעבוד. אז אחרי שכבר הגדרנו בסעיף הראשון איזה מידע הולך להופיע בכל שקופית, הגיע הזמן למקם את הכל באופן נקי ומסודרה בדו”ח. השתדלו לא לדחוס יותר מדי מידע בשקף אחד בשביל לשמור על ערנות הקוראים.

שימו לב שהטמפלט (תבנית) אכן מתאים לכם ולצרכים שלכם והוא לא עמוס ביותר מדי במידע. אם כן, ניתן להוריד ולצמצם במידת הצורך.

לסיכום

פלטפורמת ה-Data Studio היא דרך נהדרת, רעננה וחדשנית להפקת דוחות באופן קל ומהיר אבל זכרו – כמו כל מערכת אחרת היא אמצעי בלבד. העבודה האמיתית שלנו בתור מנהלי שיווק ודיגיטל בארגונים טמונה בתכנון מקדים טרם בניית הדוחות וזאת על ידי בחירת הנתונים הרלוונטים ביותר ודרך הצגתם בכדי שיהיו ברורים לכל מי שעומד לצפות בהם מבלי שיגרמו לדיסאינפורמציה.

והכי חשוב – תהנו עם הצעצוע החדש 🙂

צחי רייך

צחי רייך

סמנכ"ל לקוחות ב-socialvalley, יועץ ומרצה לשיווק דיגיטלי
אהבתם את הפוסט? שתפו!
פוסטים מומלצים עבורך