מגמות השיווק הדיגיטלי ב2016 מא עד ת

תקציר למנהלים עסוקים

הנה המגמות שלדעתנו יובילו השיווק הדיגיטלי לשנת 2016. בין הטרנדים אותם סיקרנו נמצאים אוטומציה, בעלי ומובילי דעה, וידאו, פרסונליזציה ועוד. הטרנדים שיכולנו לראות ב2015 צוברים עוד יותר תאוצה והטכנולוגיות מתפתחות. אז לאן אנו מתקדמים בתחום השיווק הדיגיטלי לשנת 2016?

כדי להבין זאת- קראו הלאה.

סיקור מגמות השיווק הדיגיטלי

היו ימים בהם ערוצי השיווק המסחריים כללו בעיקר פרסומים בתקשורת ההמונים וניצנים של פעולות יחסי ציבור יזומות. לא מדובר בעידן הדינוזאורים. מפתיע להיזכר כי אתר האינטרנט הראשון נוסד רק ב 1992 (Ynet הושק בשנת 2000) אך מפתיע עוד יותר להיזכר כי פייסבוק נפתח לציבור הרחב רק ב 2006 וסמארטפון עם אפליקציות ב 2007. ממש אתמול. קצב התפתחות הטכנולוגיה מסחרר ואיתו שטף האפשרויות וערוצי השיווק הדיגיטליים. נדמה לעיתים כי רק למדנו לפתוח דף בפייסבוק או ליצור מודעה ממומנת וכבר לא די בכך.

שיווק דיגיטלי, בהגדרתו, עוסק בסך הפעולות המבוצעות מתוך מטרה להביא את המוצר או השירות לשוק תוך שימוש בכלים דיגיטליים וכל המרבה הרי זה משובח. היתרונות של הכלים הללו ברורים והמרכזיים שבהם – מקוריות, יצירתיות, הגעה מיידית ללקוחות על פי מאפיינים פרסונליים אישיים (גיל, מין, אזור מגורים) לעיתים תוך שימוש בידע טכנולוגי מינימלי ובעלות נמוכה.

רבים מערוצי השיווק מאפשרים לקבל ניתוחים מדויקים ולשפר תוך כדי תנועה את פעילות השיווק.

אולי היתרון החשוב מכל – שיווק דיגיטלי משתמש בכלים ובמכשירים אליהם חשוף הלקוח מידי יום, כמעט כל שעה. היתרונות רבים וברור כי כל משווק או בעל עסק אשר מעונין לנצח בתחרות העסקית, נדרש להכיר את הערוצים ואת המגמות המתפתחות גם אם לא ישתמש בכולם.

במאמר זה נסקור בקצרה את מגמות השיווק הדיגיטלי שתפסו תאוצה ב2015 ולדעתנו צפויות להמשיך להמריא ב 2016 והכל מ-א’ ועד ת’. מובן כי מדובר בעולם דינאמי משתנה וכן תמיד צפויים להתפתח גם ערוצים חדשים לחלוטין והפתעות מעניינות, אבל כפי שאתם יודעים, זה המקום להתעדכן כדי לא לפספס.

 

אוטומציה

המגמה הראשונה אליה אתייחס הינה אוטומציה שיווקית כלומר הפיכת חלק מפעולות השיווק לאוטומטיות. תחום השיווק הדיגיטלי טומן בחובו פעולות רבות. אוטומציה מאפשרת לבעל העסק או לאיש השיווק לתזמן חלק מהן או להגדיר מראש מה יתבצע ומתי. בין השאר, ניתן היום לתזמן באיזה מועד יפורסם בפייסבוק פוסט שניסחנו ובאלו מקרים ישלחו מיילים אוטומטית מטעם החברה ללקוחות מסוימים. אוטומציה חוסכת לעובד זמן יקר ומאפשרת תהליך שיווק מקצועי, יעיל ואיכותי.

בעלי ומובילי דיעה

גופים עסקיים גילו בשנים האחרונות את חשיבות שיתוף הפעולה עם מובילי דיעה. מדובר באנשים בעלי מספר רב של עוקבים או אוהדים ברשתות החברתיות אשר הפרסומים שלהם נקראים בקרב ציבור גדול. מובילי דיעה פנימיים, מתוך הארגון, מקדמים את העסק בפרופילים האישיים שלהם. עם מובילי דיעה חיצוניים לארגון, מתקיימים שיתופי פעולה (לרוב בתשלום) אשר גם הם מולידים פוסטים או תוצרים אחרים אשר יגדילו את מספר הלקוחות.

גוגל

גוגל הוא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם עם מאות מיליוני כניסות ביום. בשנת 2016 יתחזקו מנועי החיפוש האחרים אך מקומו של גוגל כאתר המוביל ככל הנראה ישאר. לכן, מומלץ להמשיך ולקדם את התוכן המבוקש הן בקידום אורגני ובמידת הצורך גם בקידום ממומן בגוגל ולוודא כל הזמן כי החברה או המוצר נמצאים בראש תוצאות החיפוש.

דף נחיתה

דף נחיתה הוא אותו עמוד אינטרנטי מוכר בו “נוחת” הלקוח מתוך מטרה לקבל מידע, להשאיר פרטי התקשרות ולעיתים אף לרכוש. השימוש בדפי הנחיתה החל הרבה לפני 2015 והוא צבר תאוצה לאורך השנים. המגמה היא כי ימשיכו להשתמש בערוץ זה אך דפי הנחיתה העתידיים יהיה מקוריים יותר תוך שימוש מקביל בכלים דיגיטליים נוספים.

התפתחות תוכן

חברות משווקות עצמן לעיתים דרך סדרה של סירטונים או מודעות עם עלילה מתמשכת בצורה של פרקים בהמשכים. בכך, הלקוח ממתין להמשך העלילה, מצפה לה ונחשף יותר למוצר או השירות המוצגים.

מציאות רבודה

מכשירים רבים פותחו במהלך השנים האחרונות בתחום המציאות הרבודה החל מסימולטורים של טיסות ונהיגה, מכשירים לרפואה ועד למשחקים. המגמה היא להמשיך לפתח מכשירים כאלו גם ב 2016 ולהשתמש בהם בין השאר כפלטפורמה שיווקית מקורית המשפרת את חווית המשתמש. אמנם הזמן של השיווק באמצעות מציאות רבודה עוד לא יגיע אלינו בשנת 2016 אך נראה שמציאות רבודה הולכת להיות פלטפורמה מובילה לשיווק דיגיטלי.

זמן אמת

הצרכן מחובר לחדשות ולאירועים המתרחשים סביבו. שיווק הכולל בתוכו התיחסות להתרחשות או למאורע לא צפוי שחל באותו רגע, צפוי להגביר את מידת המעורבות של הלקוח. חנויות אופנה, למשל, מרבות לפרסם פוסטים תוך התייחסות למזג האוויר הרגעי. שימוש בשיטה זו אינו מצריך ידע מוקדם מיוחד או עלות גבוהה. הוא נפוץ וימשיך להתקיים.

חיפוש

מנוע החיפוש האינטרנטי הפופולרי הינו גוגל ומשכך עיקר מאמצי השיווק בתחום מתמקדים בו. המגמה כעת היא פיתוח מנועי חיפוש חזקים נוספים. פייסבוק בצעה את הניסיון שלה באוקטובר האחרון כאשר הודיעה במסיבת עיתונאים על שיפור מנוע החיפוש שלה כך שמעבר לאיתור חברים יאפשר לחפש גם פוסטים, טרנדים עולמיים ועוד. אנשי השיווק יצטרכו לתת על כך את הדעת ולבחון כיצד הם מקדמים עצמם גם במקומות החדשים.

טכנולוגיה לבישה – Wearable Technology

בשנים האחרונות המשכנו לראות פיתוחים מרשימים של טכנולוגיה לבישה כגון השעון של Apple והמשקפיים של Google. אין ספק כי התחום ימשיך להתפתח ב 2016 ולשמש פלטפורמה טובה לשיווק.

יישומים

אפליקציות וכל מילה נוספת מיותרת. אנשים מחפשים אפליקציות ככלי אשר ישפר את חווית הלקוח שלהם. גופים עסקיים רבים מנהלים אפליקציה אשר מספקת מידע, מאפשרת ללקוח להירשם (מועדון לקוחות וכד’) ולהניע אותו לפעולה.

כפתורי רכישה

דרך נוספת להגדיל את מספר הלקוחות אשר בחרו לבצע פעולת רכישה הינה  כפתור הרכישה. הלקוח לא צריך להמתין עד שנציג השירות יגיע לעבודתו בכדי להתקשר. כפתור הרכישה המקוון יאפשר 24/7 לרכוש בזמן שנוח לו. כפתורי הרכישה מתרבים באתרי האנטרנט, ברשתות החברתיות ואולי בקרוב אף בגוגל. אם העסק שלך לא מאפשר עדין רכישה מקוונת, זה הזמן לבחון את האפשרות.

להתאים אישית – פרסונליזציה

תחום נוסף אשר משתפר משנה לשנה ובהחלט התמקצע ב 2015 הינו נושא הפרסונליזציה. היכולת של חברות להשתמש בכלי מעקב וניתוח נתונים בכדי ליצור פרופיל לקוח מדויק עד כמה שניתן (גיל, מין, מיקום, תחביבים) ובכך לשלוח לו קמפיין מדויק עבורו. חברות האשראי, למשל, תדענה לזהות את תחומי הרכישה של הלקוח ולשלוח לו פרסומות או הצעות רכישה מותאמות.

מסנג’ר לעסקים (פייסבוק)

פייסבוק משיקה שירות חדש, מסנג’ר לעסקים, אשר יאפשר תקשורת מהירה וידידותית יותר בין העסק ללקוח כאילו ודובר בשיחה בין חברים. השירות יהפוך את העסק לזמין, נוח וקל להתמצאות. לא עוד לחפש ברשת כתובת דואר אלקטרוני של שירותי לקוחות. בעזרת המסנג’ר המוכר, נפתח ערוץ ישיר לשיחה ולהעברת מסרים תוך שימוש בפונקציות מוכרות של העברת תמונה, קול, סירטונים וגיפים.

נייד

המכשירים הניידים החכמים, הסמארטפונים, נמצאים איתנו בכל מקום. בבית בעבודה וגם ואולי בעיקר בעת נסיעה ברכבת או בזמננו הפנוי. איננו נדרשים עוד להיות מחוברים לחשמל או לשבת לצד המחשב האישי בכדי לרכוש מוצר או שירות. ואכן, בזכות הסמארטפון, אנשים מקבלים ידע שיווקי ומבצעים פעולות (רכישה) מסביב לשעון. בשנת 2015 מספר הרכישות אשר בוצעו דרך המכשירים הניידים גדל והמגמה צפויה להתחזק ב 2016. ניתן להסיק כי יש לתת תשומת לב לנושא התאמת אתר האינטרנט של העסק לפורמט של טלפון נייד תוך ידידותיות מקסימלית למשתמש.

 

סירטונים / וידאו

סרטונים אינטרנטיים כבר מזמן אינם כוללים רק סרטי קולנוע, סדרות טלוייזיה או קליפים. היום ניתן לראות תשדירי פרסומת באינטרנט במגוון רחב של מקומות  גם כסרטונים שהלקוח בוחר מיוזמתו לראות וגם כפתיח לכתבה חדשותית או לתוכן אחר. הפרסומות האינטרנטיות הופכות להיות יצירתיות יותר ויותר כדי שהגולש ירצה לצפות בהן. מעבר לחברות הפרסום אשר מכינות תוצרים אשר מופקים בקפידה, ישנם אתרים וגופים מסחריים במסגרתם יכול בעל העסק או איש השיווק להכין בעצמו סרטון אנימציה קצר בעלות נמוכה. הוידאו ידוע כתוכן שיוצר הכי הרבה Engagement, ולכן הוא צפוי להתחזק ככלי שיווק דיגיטלי בשנת 2016.

ערוצים רבים – Omni Channel

אומני צ’אנל מתייחס למצב בו עסק משווק עצמו במגוון ערוצים (חנות פיזית, אתר אינטרנט, אתר מותאם למובייל, אפליקציה) כאשר בין הערוצים מתקיים סינכרון והם מעוצבים בקו אחיד.

פודקאסטים

המונח פודקאסטינג הוגדר על ידי מילון אוקספורד כ”מילת השנה” לשנת 2005. מדובר בתכנית רדיו או שידור אשר כל אחד יכול להעלות לרשת והתשדירים הללו זמינים להורדה מכל מקום ובכל עת. לרב, מדובר בסדרה של תכניות או פרקים להשמעה בנושא מסוים הזמינים להשמעה מידית. מידת הפופולריות לפודקאסטים במגמת עליה וזאת בניגוד לירידה בפופולריות של רשתות הרדיו המסורתיות. קהל הפודקאסטים נחשף לפעילות הארגון שהעלה אותם ולרב גם הופך לקהל נאמן. אתר הפודקאסט הישראלי https://www.icast.co.il

צ’אט וסוכנים וירטואלים

חלון צ’אט או הדמיה של דמות וירטואלית אשר מאפשרים לגולש באתר האינטרנט לספק או לקבל מידע. במקרים הפשוטים יותר, הסוכנים והצ’אטים הוירטואלים מבקשים להשאיר פרטי התקשרות בלבד. במצבים מורכבים יותר, הם “יודעים” לתת תשובות לשאלות מובנות,  להפנות את הלקוח לגורמים מתאימים או לבקשת הלקוח לחייג לנציג שירות. קיימות היום יותר ויותר חברות המספקות שירותים של סוכנים וירטואלים. מחקרים מוכיחים כי השירות בהחלט מעלה את מספר ההמרות ומכאן גם את אחוז העסקאות.

קידום מותאם אישית

רבות דובר על קידום אורגני וקידום ממומן במדיה החברתית. היום אנו עדים יותר לקידום ממומן מותאם אישית. פייסבוק אפשרה עד כה לבחור קהל מטרה לפרסומים הממומנים (כולל הגדרת מין, גיל, אזור מגורים ותחומי ענין). במהלך 2015 הוצגו כלים חדשים אשר מגדירים עוד יותר את אוכלוסיית היעד בפרסומים בתשלומים במספר רשתות חברתיות והמגמה הזו תמשיך להתחזק.

רשתות חברתיות

פייסבוק לא לבד. לצד לינקדאין, פינטרסט ואינסטגרם המוכרות, נוסדות עוד רשתות חברתיות חדשות אשר מענין יהיה לבחון את מידת הפופולריות של כל אחת וכן מי קהל היעד שלהן ומכאן להשתמש גם בהן לצורך שיווק.

שילוב פרסום בתוכן Native Advertising

שיטת פרסום זו כוללת מאמר או סרטון שיווקי אשר משתלבים לחלוטין בעיצוב של אתר האינטרנט בו נמצאים. בכך מטשטש במקצת הגבול שבין התוכן האינטרנטי הרגיל ובין התוכן המסחרי. דוגמא לכך היא מודעת פרסום לאתר נופש בתוך פינת תיירות באתר חדשות או תוצאת חיפוש ממומנת באתר גוגל אשר דומה לתוצאות שאינן ממומנות. פרסום משולב בתוכן מאפשר חוויה נעימה ויתרה מכך מונע מתוכנות שמבטלות פרסומות לפגוע בו. הצפי הוא כי ימשיך להעשות שימוש בשיטה זו.

תוכן שיווקי

הטמעת מוצר מיסחרי או שירות בתוך תוכן אחר (סרט או תכנית טלוויזיה) תמורת תשלום בכדי שהצופה ייחשף למותג. למשל – שחקן בסרט אשר שותה קפה עלית. תופעה זו התקיימה במהלך השנים האחרונות ועודנה מתקיימת. הקהל בדרך כלל מודע לקיומה. בנוסף התוכן הויזואלי שתופס יותר ויותר מקום בעולם שיווק התוכן: וידאו, תמונות, אינפוגרפיקות…

 

מילה לסיום…

ידע הוא כוח, קבע פרנסיס בייקון. בעולם תחרותי יש להכיר את ערוצי השיווק הדיגיטלי השונים, להבין מה היתרונות והחסרונות ובאלו מהם יהיה נכון לעסק שלכם להשתמש.

החוכמה הגדולה תהיה כמובן לשלב מספר ערוצים יחד. מעבר לכך, חשוב תמיד להישאר עם האצבע על הדופק ולעקוב אחר השינויים, ההתפתחויות, החידושים וההפתעות שעוד יגיעו ויתעצמו, קרוב לוודאי, כבר ב 2016. (ועוד לא דיברנו על ביג דאטא… אך על כך בפוסט הבא) 

חנן לב

חנן לב

מייסד שותף ומנכ"ל חברת socialvalley - מקצוענים בשיווק דיגיטלי B2B מרצה לשיווק דיגיטילי ואוטומציית שיווק באקדמית יזרעאל ואוניברסיטת חיפה.
אהבתם את הפוסט? שתפו!
פוסטים מומלצים עבורך